Przekładnie Liebherr LPI
Oszczędność masy pomaga samochodom sportowym i wyścigowym osiągnąć maksymalną moc i osiągi, a mówienie o tym w odniesieniu do ratraków, pojazdów użytkowych na torach i buldożerów może wydawać się dziwne. Jednak nadal istnieją podobieństwa. Seria skrzyń biegów Liebherr LPI jest tego przykładem.
Jedną z najważniejszych kluczowych danych w sportach motorowych jest gęstość mocy. Decydujące znaczenie dla rozwoju mocy i prędkości ma stosunek masy do momentu obrotowego. Nie bez powodu w sportach motorowych celem jest zaoszczędzenie każdego kilograma, co ostatecznie skutkuje lekką konstrukcją. W pojazdach gąsienicowych na pierwszy rzut oka może to wyglądać nieco dziwnie. Tutaj również oszczędność kilogramów odgrywa kluczową rolę w niektórych zastosowaniach.
Skrzynie biegów Liebherr z nowej serii LPI w wyraźny sposób przyczyniają się do zmniejszenia masy. Całkowicie przeprojektowane, charakteryzują się nowymi materiałami, znacznie bardziej kompaktową konstrukcją i znacznie mniejszą wagą końcową. Rezultatem jest znacznie zwiększona gęstość momentu obrotowego.
Dla konstruktorów oznacza to, że często mogą oni zainstalować całą skrzynię biegów o rozmiarze mniejszym niż konwencjonalne napędy jezdne w podwoziach gąsienicowych. Jest to możliwe dzięki zwiększeniu wymaganego wyjściowego momentu obrotowego nowych skrzyń biegów. Para napędów – dwie skrzynie biegów w jednym rozmiarze mniejszym – pomaga zaoszczędzić do 500 kg masy nawet na gąsienicach średniej wielkości. Już teraz oznacza to oszczędność masy o pół tony. Stwarza to nowe, interesujące aspekty, zwłaszcza jeśli chodzi o rozwój gąsienicowych pojazdów terenowych lub ratraków. Maszyny te powinny charakteryzować się stosunkowo zwinnymi właściwościami jezdnymi przy możliwie najniższym zużyciu paliwa, co jest możliwe dzięki niewielkiej masie i przestrzeni montażowej. Taka redukcja pomaga również, jeśli ładowność ma zostać zwiększona, a dopuszczalna masa całkowita nie może zostać przekroczona.
Siedem podstawowych skrzyń biegów o zakresie przekładni od 15 do 750 obejmuje układ momentu obrotowego od 20 000 do 38 000 NM. Są dostępne z dwoma, trzema lub czterema stopniami planetarnymi. Solidnie zaprojektowane, wykorzystują dziesięciolecia doświadczenia w zakresie ciężkich napędów jezdnych własnych maszyn górniczych Liebherr.
Układ napędowy składający się z silników elektrycznych lub hydraulicznych z lekkimi napędami jezdnymi LPI otwiera w ten sposób zupełnie nowe możliwości. Dlatego nawet ciężkie maszyny do zastosowań mobilnych o ładowności kilkuset ton mogą jeszcze łatwiej osiągać swoje maksymalne prędkości. Może nie są one szczególnie wysokie, ale pod względem ładowności przy maksymalnym obciążeniu są wynikiem niezwykłym. „Zasady są podobne do sportów motorowych. Podobnie jak w samochodzie wyścigowym, redukcja masy odgrywa bardzo ważną rolę w zastosowaniach z napędem łańcuchowym, zwłaszcza gdy mobilność jest jednym z głównych wymagań. Wszystkie wymagane funkcjonalności ulegają poprawie” – mówi Enrico Menozzi , Dyrektor Sprzedaży na Europę w Liebherr-Components AG.
Kolejną szczególną zaletą serii skrzyń biegów LPI jest ich duża elastyczność. Oprócz napędów elektrycznych można je również stosować jako wyposażenie oryginalne lub jako doposażenie silników hydraulicznych. W połączeniu z silnikami hydraulicznymi taka oszczędność masy prowadzi do znacznie niższego zużycia paliwa i mniej szkodliwych emisji dla środowiska.