Liebherr przenosi drążenie tuneli na nowy poziom

Liebherr Components - lider w produkcji łożysk wieńcowych

Dlaczego nie boimy się żadnych projektów łożyskowych?
Ponieważ stoją za nami partnerzy, tacy jak – Liebherr Components, który przeniósł drążenie tuneli na kolejny poziom. #Łożysko #wałeczkowe o średnicy prawie ośmiu metrów i wadze 44 ton jest prawdziwym #gigantem , stosowanym w jednej z największych maszyn drążących tunele. Jednocześnie łożysko widoczne na zdjęciach jest największym tego typu łożyskiem głównym TBM(Tunnel Boring Machine) wyprodukowanym do tej pory przez firmę Liebherr.

Odbiorcą łożyska jest Shanghai Tunnel Engineer (STEC) – firma odpowiedzialna za olbrzymie projekty budownictwa cywilnego w południowej i wschodniej Azji, m.in. za sieć tuneli oplatających Singapur.

Kiedy dwie części stają się jednością – pierścień ustalający i dolny są łączone jeden z drugim na ukończeniu produkcji.

Łożysko o wadze 44 niewielkich samochodów – wobec takiego komponentu wraz z jego wielkością idą wielkie oczekiwania. Maszyna drążąca tunel oparta na takim łożysku może drążyć otwór o wysokości sześciopiętrowego budynku. Jest to możliwe tylko i wyłącznie dzięki innowacjom zawartym w konstrukcji wewnętrznej łożyska, podwójnym rolkom, niezwykłej precyzji uzebienia, a także 20 zębnikom współpracującym.

Oprócz łożyska głównego, Liebherr dostarcza na potrzeby tego projektu również drugie łożysko – pracujące zaraz za głównym. Mające 7,3 metra średnicy i ważące 5,7 tony nie robi takiego wrażenia parametrami – ale pełni odpowiedzialną funkcje umieszczania betonowych prefabrykatów dookoła nowopowstałych ścian.

Ostatnie szlify – zabezpieczenia łożyska tak, aby dotarło do partnera w Chinach. Ośmiokilometrowy tunel o wysokości 15,5 metra(!) w mieście Foshan na południu Chin zapewni sprawną komunikację na trzech pasach w obu kierunkach. Kolejne miasta rozbudowują infrastrukturę komunikacyjną o tunele, stąd rosnące zapotrzebowanie na drążenie tuneli. Tak samo górnictwo, energetyka konwencjonalna oraz wodna coraz częściej wykorzystuje maszyny drążące tunele.

Dla firmy Liebherr to już kolejny projekt zrealizowany z firmą STEC – jednak ta realizacja to jak dotąd największy wspólny sukces.